همه ی خدمات هم سایت را با تخفیف دریافت کنید
همه ی خدمات هم سایت را با تخفیف دریافت کنید
تکنیک های گیمیفیکیشن در تبلیغات (7 نمونه از انواع ایرانی و جهان)
گیمیفیکیشن، که گاهی اوقات به آن بازیسازی هم اطلاق میشود، روشی است که در آن اجزاء و ساختارهای مرتبط با بازیها در زمینههایی به کار گرفته میشوند که به طور معمول با بازیها ارتباط ندارند تا به افزایش درگیری، همکاری و انگیزش در میان شرکتکنندگان بینجامد. این شیوهی نوآورانه میتواند در حوزههای متفاوتی چون تعلیم و تربیت، بازاریابی، بهداشت و تجارت مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان نمونه، در عرصه بازاریابی، ممکن است از روشهای اعطای امتیاز، رقابتها و مسابقههایی بهره گرفته شود که هدف آن تحریک مصرفکنندگان به خریداری بیشتر و افزایش پایبندی آنها به برند است. در زمینه تعلیم و تربیت، gamification قابلیت اجرایی شدن به شکل بازیهای تعلیمی را دارد که به دانشآموزان انگیزه یادگیری فعالانه میدهد.
تاریخچه گیمیفیکیشن در بازاریابی
تاریخچه گیمیفیکیشن در بازاریابی به استفاده از عناصر بازیها برای جذب مشتریان و افزایش تعامل با آنها برمیگردد. این شیوه، که از علاقه ذاتی انسانها به بازیها، چالشهای ذهنی و تفریح بهره میبرد، تجربیات روزمره و تکراری را به فعالیتهایی دلپذیر و مفرح تبدیل میکند.
اصطلاح gamification نخستین بار در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، ولی تا سال ۲۰۱۰ به صورت فراگیر مورد استفاده قرار نگرفت. این ایده در سال ۲۰۰۸ در حوزه مدیاهای دیجیتالی آغاز به گسترش کرد و با انتشار کتابها و مقالات متعدد، به تدریج توسعه یافت.
تکنیک های موثر گیمیفیکیشن در تبلیغات
پاداش مستقیم
تکنیک پاداش مستقیم در گیمیفیکیشن تبلیغاتی، روشی است که در آن به مشتریانی که در فعالیتهای تبلیغاتی شرکت میکنند، پاداشهایی ارائه میشود. این پاداشها میتوانند شامل:
- کد تخفیف: ارائه کدهای تخفیف به کاربرانی که در چالشها شرکت میکنند یا به اهداف خاصی دست مییابند.
- دسترسی به رویدادهای VIP: اعطای دسترسی انحصاری به رویدادها یا محتوای ویژه به کاربرانی که در سطوح بالاتری از تعامل قرار دارند.
- اطلاعرسانی زودهنگام از محصولات جدید: ارائه اطلاعات اولیه در مورد محصولات جدید به کاربرانی که به طور فعال در کمپینهای تبلیغاتی شرکت میکنند.
برای گسترش این تکنیک، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- سطوح پاداش: ایجاد سطوح مختلف پاداش برای تشویق مشتریان به ادامه مشارکت و تعامل با برند.
- پاداشهای شخصیسازی شده: ارائه پاداشهایی که بر اساس علایق و رفتارهای خرید مشتریان طراحی شدهاند.
- ماموریتها و چالشها: طراحی ماموریتها و چالشهایی که نیازمند انجام دادن فعالیتهای خاصی هستند و در ازای آن پاداشهایی ارائه میشود.
- پیشرفت قابل مشاهده: نمایش پیشرفت کاربران در یک نمودار یا جدول امتیازات تا آنها بتوانند پیشرفت خود را ببینند و با دیگران مقایسه کنند.
- تعامل اجتماعی: تشویق کاربران به به اشتراکگذاری دستاوردها و پاداشهای خود در شبکههای اجتماعی.
مسابقه و چالش
تکنیک مسابقه و چالش در گیمیفیکیشن تبلیغاتی، استفاده از رقابت و هیجان مسابقه برای جذب مشتریان و ترغیب آنها به مشارکت است. برای گسترش این تکنیک، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- تنوع در مسابقات: برگزاری انواع مختلف مسابقات با تمها و قوانین متفاوت برای جلب توجه گروههای مختلف مشتریان.
- جوایز متنوع: ارائه جوایز مختلف، از جوایز نقدی گرفته تا محصولات انحصاری یا تجربیات منحصربهفرد.
- مشارکت اجتماعی: تشویق مشتریان به به اشتراکگذاری تجربیات خود در شبکههای اجتماعی برای کسب امتیازات اضافی یا جوایز.
- چالشهای زمانمحدود: برگزاری چالشهایی با مدت زمان محدود برای ایجاد حس فوریت و ترغیب مشتریان به عمل سریع.
سیستم امتیازدهی
سیستم امتیازدهی یکی از تکنیکهای کلیدی در گیمیفیکیشن تبلیغات است که به مشتریان اجازه میدهد امتیازاتی را جمعآوری کنند و با رسیدن به سطوح خاصی، پاداشهایی دریافت نمایند. برای گسترش این تکنیک، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- سطوح متعدد امتیازدهی: ایجاد سطوح مختلف امتیازی با پاداشهای متناسب، تا مشتریان را به ادامه مشارکت و رسیدن به اهداف بالاتر تشویق کنید.
- امتیازات بر اساس فعالیت: اختصاص امتیازات برای انواع مختلف فعالیتها، مانند خرید محصولات، شرکت در نظرسنجیها، یا به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی.
- امتیازات تعاملی: امتیازدهی برای تعاملات کاربران با برند، مانند ارسال دیدگاه یا پاسخ به پرسشها.
- سیستم مبادله امتیاز: امکان تبدیل امتیازات جمعآوری شده به کوپنهای تخفیف، محصولات رایگان، یا دسترسی به
- محتوای انحصاری.
- امتیازات برای وفاداری: اختصاص امتیازات ویژه برای مشتریانی که به طور مداوم از برند شما خرید میکنند.
تجربه های سفارشی
تجربههای سفارشی در گیمیفیکیشن تبلیغاتی به این معناست که تجربههایی منحصربهفرد و شخصیسازی شده بر اساس عملکرد و پیشرفت مشتریان در فعالیتهای تبلیغاتی ارائه میشود. برای گسترش این تکنیک، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- پروفایلهای کاربری دینامیک: ایجاد پروفایلهایی که با هر تعامل مشتری با برند بهروزرسانی میشوند و تجربههای شخصیسازی شدهای را بر اساس این دادهها ارائه میدهند.
- مسیرهای پیشرفت سفارشی: طراحی مسیرهای پیشرفت که مشتریان را بر اساس اهداف و علایق شخصیشان هدایت میکند.
برقراری تعامل اجتماعی
برای گسترش تعامل اجتماعی به عنوان یک تکنیک در گیمیفیکیشن در تبلیغات، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
- مسابقات و چالشهای دوستانه: ایجاد مسابقاتی که کاربران را تشویق میکند تا با دوستان خود به رقابت بپردازند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
- جدول امتیازات اجتماعی: نمایش امتیازات و دستاوردهای کاربران در یک جدول امتیازات قابل مشاهده توسط دیگران، تا حس رقابت و همچنین همبستگی را افزایش دهد.
- پاداشهای گروهی: ارائه پاداشهایی برای فعالیتهای گروهی، مانند تخفیفهای گروهی یا جوایز ویژه برای تیمهایی که با هم کار میکنند.
- بازخورد اجتماعی: ایجاد فضایی برای کاربران تا نظرات و بازخوردهای خود را در مورد محصولات یا خدمات به اشتراک بگذارند و از این طریق به بهبود آنها کمک کنند.
- رویدادهای آنلاین: برگزاری رویدادهای آنلاین مانند وبینارها یا کارگاههای آموزشی که کاربران را تشویق به شرکت و تعامل با یکدیگر میکند.
حضور گیمیفیکیشن در وب سایت شما جهت تبلیغ و گسترش کسب و کارتان
استفاده از گیمیفیکیشن در وبسایتها، به معنای بهرهگیری از جنبهها و فنون بازیها در طراحی صفحات وب است تا میزان مشارکت کاربران را تقویت کند و تجربهای دلپذیر و به یادماندنی برای آنها ایجاد نماید. این استراتژی ممکن است شامل کاربرد سیستمهای کسب امتیاز، وظایف و مأموریتهای مشخص، نمایش پیشرفتهای کاربر و مواجهه با چالشهای متنوع باشد تا کاربران را به انجام دادن فعالیتهای خاص ترغیب کند.
برای مثال، یک وبسایت میتواند با ایجاد یک سیستم امتیازدهی که به کاربران برای خواندن مقالات، نوشتن دیدگاهها، یا به اشتراکگذاری محتوا امتیاز میدهد، آنها را به فعالیت بیشتر ترغیب کند. علاوه بر این، با طراحی سطوح و موفقیتهایی که کاربران با پیمودن مسیر در وبسایت به آنها دست پیدا میکنند، میتوان احساس ترقی و کسب موفقیت را در آنها تقویت نمود.
گیمیفیکیشن میتواند در ارتقاء سئوی وبسایت نقش مؤثری داشته باشد، چرا که با پرورش تعامل کاربری، مدت زمان حضور آنها بر روی سایت افزایش مییابد که این موضوع میتواند به عنوان نشانهای مثبت برای موتورهای جستجو در نظر گرفته شود. همچنین، با افزایش میزان تعامل، شانس به اشتراکگذاری محتوای سایت و جلب بازدیدکنندگان تازه بالاتر میرود، که این عوامل مجتمعاً میتوانند به بالا بردن میزان قابلیت مشاهده وبسایت در نتایج جستجو کمک کنند.
کاربرد گیمیفیکیشن در شبکه های اجتماعی و تبلیغ برند شما
گیمیفیکیشن در شبکههای اجتماعی به کاربرد عناصر و مکانیزمهای بازی در فضای غیربازی مانند شبکههای اجتماعی برای افزایش تعامل و مشارکت کاربران اشاره دارد.
برای مثال، ممکن است یک شبکه اجتماعی از گیمیفیکیشن برای تشویق کاربران به انجام فعالیتهایی مانند ارسال پستهای جدید، نظر دادن یا به اشتراک گذاشتن محتوا استفاده کند.
اهمیت تکنیک Gamification در تبلیغات
تعامل گسترده با استفاده از گیمیفیکیشن
افزایش تعامل از طریق گیمیفیکیشن یکی از مؤثرترین روشها برای حفظ توجه مشتریان و ایجاد یک تجربه ماندگار است. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد چگونگی افزایش تعامل با استفاده از گیمیفیکیشن آورده شده است:
- تجربههای تعاملی: بازیها محیطهایی هستند که کاربران را به فعالیت و مشارکت تشویق میکنند. این تجربههای تعاملی میتوانند شامل مواردی مانند حل معما، انجام مأموریتها، و شرکت در مسابقات باشند که همگی به نوبه خود میتوانند مشتریان را برای مدت زمان طولانیتری درگیر نگه دارند.
- درگیری عاطفی: بازیها اغلب احساسات قوی مانند شادی، هیجان، و حتی ناامیدی را برانگیخته میکنند. این درگیری عاطفی میتواند به ایجاد یک ارتباط قویتر بین مشتری و برند منجر شود.
- محیطهای اجتماعی: بسیاری از بازیها دارای جنبههای اجتماعی هستند که به کاربران اجازه میدهند با دیگران تعامل داشته باشند. این میتواند به ایجاد جوامع مجازی پیرامون برند کمک کند و مشتریان را برای مدت زمان طولانیتری درگیر سازد.
- پیشرفت و دستاورد: سیستمهای پیشرفت در بازیها، مانند کسب امتیازات، سطوح، و بجها، به کاربران احساس دستاورد میدهند و آنها را برای ادامه تعامل تشویق میکنند.
- سرگرمی و لذت: در نهایت، بازیها باید سرگرمکننده باشند. این لذت و سرگرمی است که مشتریان را به بازگشت و تعامل مداوم با برند ترغیب میکند.
با ترکیب این عناصر، گیمیفیکیشن میتواند به یک استراتژی بازاریابی قدرتمند تبدیل شود که نه تنها تعامل مشتریان را افزایش میدهد، بلکه به ایجاد یک تجربه مثبت و ماندگار برای آنها کمک میکند که میتواند به نوبه خود به افزایش وفاداری و ترویج برند منجر شود.
انگیزه بخشی
نگیزه بخشی یکی از جنبههای کلیدی گیمیفیکیشن است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر رفتار مشتریان داشته باشد. در اینجا به توضیح بیشتری در مورد نحوه ایجاد انگیزههای قوی از طریق عناصر رقابتی و پاداشهای بازی میپردازیم:
- عناصر رقابتی: رقابت یکی از مؤلفههای اصلی بازیها است که میتواند انگیزه قوی برای بهبود و پیشرفت ایجاد کند. جدولهای امتیازات، مسابقات، و چالشهای دوستانه میتوانند کاربران را به تلاش بیشتر برای رسیدن به بالای جدول تشویق کنند.
- پاداشهای بازی: پاداشها میتوانند به شکل امتیازات، بجها، مدالها، یا حتی تخفیفها و کوپنهای واقعی باشند. این پاداشها به کاربران احساس دستاورد میدهند و آنها را برای ادامه فعالیتهای خود ترغیب میکنند.
- تقویتکنندهها و قفلگشاییها: ارائه تقویتکنندههایی که میتوانند تجربه بازی را برای مدت محدودی بهبود بخشند یا قفلگشایی مراحل جدید و ویژگیهای منحصر به فرد میتواند انگیزههای قوی برای ادامه تعامل ایجاد کند.
- اهداف و مأموریتها: تعیین اهداف واضح و مأموریتهایی که کاربران باید برای رسیدن به پاداشها انجام دهند، میتواند به آنها جهت و هدف بدهد و انگیزههای قوی برای پیگیری ایجاد کند.
- پیشرفت قابل مشاهده: نمایش پیشرفت کاربران از طریق نمودارها، سطوح، و دستاوردهای قابل جمعآوری میتواند به آنها کمک کند تا از پیشرفت خود آگاه شوند و برای ادامه تلاشهای خود انگیزه پیدا کنند.
- فیدبک مثبت: فیدبک مثبت و تشویقی میتواند به کاربران کمک کند تا احساس خوبی نسبت به تلاشهای خود داشته باشند و برای ادامه فعالیتهای خود انگیزه بیشتری پیدا کنند.
با استفاده از این تکنیکها، گیمیفیکیشن میتواند به ایجاد یک محیط تعاملی و انگیزهبخش کمک کند که مشتریان را به مشارکت فعال و مداوم ترغیب میکند. این امر نه تنها به افزایش تعامل کمک میکند، بلکه میتواند به تقویت وفاداری مشتریان و ایجاد یک تجربه مثبت و ماندگار با برند منجر شود.
افزایش وفاداری از مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی
گیمیفیکیشن میتواند به تقویت حس وفاداری در مشتریان کمک کند. در ادامه، به توضیح بیشتری در مورد نحوه افزایش وفاداری از طریق بازیها میپردازیم:
- تجربههای مثبت مکرر: وقتی مشتریان در فعالیتهای مرتبط با برند شرکت میکنند و تجربههای مثبتی دارند، احتمال اینکه به برند وفادار بمانند افزایش مییابد. بازیها میتوانند این تجربههای مثبت را از طریق سرگرمی و پاداشهای جذاب فراهم کنند.
- احساس دستاورد: بازیها با ارائه دستاوردها و پاداشهایی که نشاندهنده پیشرفت و موفقیت هستند، میتوانند به مشتریان احساس دستاورد بدهند. این احساس میتواند به ایجاد یک ارتباط عمیقتر با برند منجر شود.
- مشارکت در تصمیمگیریها: اگر مشتریان در تصمیمگیریهای مرتبط با بازیها و فعالیتهای برند مشارکت داشته باشند، احساس مالکیت و وابستگی به برند را تجربه میکنند که این امر میتواند به وفاداری آنها کمک کند.
- جوامع و شبکههای اجتماعی: بازیهایی که جنبههای اجتماعی دارند و به مشتریان اجازه میدهند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند، میتوانند به ایجاد جوامع پیرامون برند کمک کنند. این جوامع میتوانند به تقویت حس وابستگی و وفاداری کمک کنند.
- پاداشهای مبتنی بر وفاداری: سیستمهای پاداش که بر اساس سطح وفاداری طراحی شدهاند، مانند تخفیفهای ویژه برای مشتریان دائمی یا دسترسی به محتوای انحصاری، میتوانند به تقویت وفاداری کمک کنند.
- تعامل مداوم: بازیها با ارائه فعالیتهای مداوم و بهروزرسانیهای منظم میتوانند مشتریان را به بازگشت و تعامل مداوم با برند تشویق کنند.
جذابیت
جذابیت یکی از عناصر اساسی است که گیمیفیکیشن میتواند به محتوای بازاریابی اضافه کند. در ادامه، به توضیح بیشتری در مورد نحوه افزایش جذابیت محتوا از طریق گیمیفیکیشن میپردازیم:
- تعامل ویژوال: گیمیفیکیشن از طریق ادغام عناصر بصری جذاب مانند گرافیکهای رنگارنگ، انیمیشنها، و ویدئوها میتواند توجه کاربران را جلب کند. این عناصر بصری میتوانند تجربه کاربری را جذابتر و دلپذیرتر کنند.
- داستانسرایی دیجیتال: استفاده از داستانسرایی در گیمیفیکیشن میتواند به ایجاد یک داستان جذاب کمک کند که کاربران را به دنبال کردن محتوا و شرکت در فعالیتهای برند ترغیب میکند.
- تجربههای شخصیسازی شده: گیمیفیکیشن اجازه میدهد تا کاربران تجربههای شخصیسازی شدهای داشته باشند، مانند انتخاب آواتارها یا سفارشیسازی محیطهای بازی. این امر میتواند به افزایش جذابیت محتوا کمک کند.
- تعاملات چندسطحی: بازیها میتوانند سطوح مختلفی از تعامل را ارائه دهند، از فعالیتهای ساده گرفته تا چالشهای پیچیدهتر که میتوانند کاربران را در سطوح مختلف توانایی درگیر کنند.
- پاداشهای فوری و مداوم: سیستمهای پاداش که به صورت فوری و مداوم به کاربران پاداش میدهند، میتوانند به حفظ توجه و افزایش جذابیت محتوا کمک کنند.
- گیمیفیکیشن اجتماعی: ادغام عناصر اجتماعی مانند جدولهای رهبری، مسابقات دوستانه، و اشتراکگذاری دستاوردها میتواند به ایجاد یک تجربه جذاب و مشارکتی کمک کند.
محدودیتهای Gamification در بازاریابی
هزینه و زمان
طراحی و پیادهسازی استراتژیهای گیمیفیکیشن میتواند هزینهبر و زمانبر باشد. این روش نیاز به برنامهریزی دقیق، توسعه فنی و آزمایشهای متعدد دارد تا مطمئن شویم که تجربه کاربری جذاب و مؤثر است. موفقیت گیمیفیکیشن به خلاقیت و درک درست از مخاطبان بستگی دارد و نه فقط به بودجه و زمان صرف شده.
پیچیدگی
پیچیدگی میتواند یکی از محدودیتهای اصلی گیمیفیکیشن در تبلیغات باشد. در اینجا برخی از جنبههای مرتبط با پیچیدگی را که میتواند بر تعامل کاربران تأثیر بگذارد، بیشتر توضیح میدهیم:
- درک محتوا: اگر بازیها و چالشها بیش از حد پیچیده باشند، کاربران ممکن است نتوانند قوانین یا هدف بازی را به خوبی درک کنند. این مسئله میتواند منجر به سردرگمی و کاهش مشارکت شود.
- سطح مهارت: همه کاربران سطح مهارت یکسانی ندارند. بازیهایی که نیاز به مهارتهای خاصی دارند، ممکن است برای برخی از کاربران دشوار باشند و آنها را از شرکت در فعالیتها بازدارند.
- زمان و تلاش: کاربران ممکن است تمایلی به صرف زمان زیاد یا تلاش فراوان برای فهمیدن یا پیشرفت در بازیهای پیچیده نداشته باشند. این موضوع میتواند برای کاربرانی که به دنبال تجربیات سریع و ساده هستند، ناامید کننده باشد.
- طراحی کاربری: طراحی نامناسب میتواند به پیچیدگی بیش از حد منجر شود. این شامل رابط کاربری نامناسب، دستورالعملهای ناکافی، یا گرافیکهای گیجکننده میشود که میتواند تجربه کاربری را تضعیف کند.
اشباع بازار
اشباع بازار یکی از محدودیتهای مهم در استفاده از گیمیفیکیشن در تبلیغات است. وقتی بازار با تبلیغات گیمیفیکیشن پر میشود، ممکن است تأثیرگذاری آنها به دلایل زیر کاهش یابد:
- کاهش تمایز: با افزایش استفاده از گیمیفیکیشن توسط اکثریت برندها، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی متمایز و جذاب که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند، به مراتب سختتر میگردد.
- خستگی مخاطب: ممکن است مصرفکنندگان با دیدن تبلیغات مکرر که از عناصر گیمیفیکیشن استفاده میکنند، احساس خستگی کنند و به مرور زمان نسبت به آنها بیعلاقه شوند، که این مسئله میتواند به کاهش تعامل آنها انجامیده و تأثیرگذاری کمپینها را کم کند.
- تشدید رقابت: همزمان با بالا رفتن شمار برندهایی که به کارگیری گیمیفیکیشن را در دستور کار قرار میدهند، مبارزه برای کسب توجهات مخاطبین دشوارتر میگردد. این وضعیت میتواند به افزایش هزینههای تبلیغاتی و کاهش بازگشت سرمایه (ROI) بیانجامد.
- یکنواختی: بازیها و مسابقات به کار رفته در فرآیند گیمیفیکیشن ممکن است زود به حالت یکنواختی درآیند و از تازگی بیفتند، که این موضوع میتواند به کاهش کشش آنها منجر شود و باعث گردد تا مخاطبان در جستجوی تجربیات نو و متمایز باشند.
تفاوت گیمیفیکیشن و بازی سازی چیست؟
گیمیفیکیشن و بازیسازی دو مفهوم متفاوت هستند که گاهی اوقات ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. در اینجا تفاوتهای اصلی بین این دو را بررسی میکنیم:
گیمیفیکیشن (Gamification):
- گیمیفیکیشن به کارگیری جنبهها و ساختارهای بازیها در زمینهها و فعالیتهایی میپردازد که اصولاً برای اهداف بازیگونه طراحی نگردیدهاند.
- مقصود از gamification تقویت تعامل، تحریک انگیزه و افزایش میزان مشارکت استفادهکنندگان در فعالیتهایی است که ممکن است از نظر ذاتی جذابیت لازم را نداشته باشند.
بازیسازی (Game Making):
- بازیسازی فرآیند طراحی و ساخت یک بازی است، که میتواند برای اهداف سرگرمی، آموزشی یا هر دو باشد.
- در بازیسازی، تمرکز بر ایجاد تجربهای است که به طور کامل در قالب یک بازی قرار دارد و معمولاً شامل داستانپردازی، طراحی شخصیتها و ساختارهای پیچیدهتر بازی است.
به طور خلاصه، گیمیفیکیشن روشی برای تقویت مشارکت و تحریک انگیزش در موقعیتهای غیربازی از طریق بهکارگیری المانهای بازیها است، در حینی که بازیسازی به معنای طراحی و ساخت یک بازی به منظور تفریح یا آموزش میباشد.
نمونه هایی از استفاده از تکنیک گیمیفیکیشن (Gamification) در تبلیغات برندهای معروف ایران
اسنپ
اسنپ، به عنوان یکی از پیشروان صنعت حمل و نقل هوشمند در ایران، از گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل کاربران و بهبود تجربه خدمات خود استفاده کرده است. برای مثال، اسنپ ممکن است از سیستمهای امتیازدهی، ماموریتها و چالشهایی استفاده کند که کاربران را تشویق به استفاده بیشتر از خدماتشان میکند. همچنین، ممکن است از گردونههای شانس برای ارائه تخفیفها یا جوایز به کاربرانی که به طور مرتب از اپلیکیشن استفاده میکنند، بهره ببرد.
ایرانسل
ایرانسل، یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در ایران، از گیمیفیکیشن به عنوان ابزاری برای افزایش مشارکت کاربران و بهبود تجربه مشتری استفاده کرده است.
به عنوان نمونه، ایرانسل در برنامه تلفن همراه خود که «ایرانسل من» نام دارد، قسمتی را تحت عنوان «تکان شگفت انگیز» ارائه داده است. این بخش به کاربران اجازه میدهد تا با انجام فعالیتهای خاصی در اپلیکیشن، امتیاز کسب کنند و از تخفیفها و جوایز بهرهمند شوند. این شیوهها به افزایش ارتباط پایدار مشتریان و ترغیب آنها برای بهرهگیری مداوم از سرویسهای ایرانسل یاری میرساند.
رایتل
رایتل در برنامه موبایلی خویش که «رایتل من» نامیده میشود، قابلیتهایی را عرضه کرده که کاربران را قادر میسازد تا با انجام دادن فعالیتهای معینی درون برنامه، امتیازاتی را جمعآوری کنند و از مزایای تخفیفها و جوایز استفاده نمایند. به طور مثال، کاربران با نصب برنامه «رایتل من»، میتوانند 5 گیگابایت حجم اینترنت هدیه بگیرند. علاوه بر این، رایتل در ازای معرفی دوستان به خدمات خود، 10 گیگابایت حجم اینترنت رایگان به کاربران خود اهدا میکند.
نمونه هایی از استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن در تبلیغات برندهای معروف جهان
سامسونگ
سامسونگ از گیمیفیکیشن به عنوان استراتژی برای افزایش تعامل و وفاداری مشتریان استفاده کرده است. این شرکت با ادغام عناصر بازیها مانند امتیازدهی، ماموریتها، و پاداشها در برنامههای وفاداری و کمپینهای تبلیغاتی خود، تجربهای جذاب و سرگرمکننده برای کاربران ایجاد کرده است.
برای نمونه، شرکت سامسونگ میتواند با بهرهگیری از رقابتهای آنلاین و مسابقهها، مشتریان را به کاربرد هرچه بیشتر از محصولات و خدمات خود ترغیب نماید. همچنین، از طریق سیستمهای پاداش وفاداری، امتیازاتی را به مشتریانی که اقدامات معینی را انجام میدهند اهدا کند، که این امتیازات قابل استفاده برای کسب تخفیفها یا دریافت محصولات به صورت رایگان میباشند.
چنین استراتژی نه تنها به رشد فروش و ارتقاء وجهه نام تجاری کمک میکند، بلکه موجب میشود مشتریان پیوند عمیقتری با نام تجاری احساس کنند و خاطرهای مثبت از آن در ذهنشان حک شود. علاوه بر این، gamification این فرصت را به سامسونگ میدهد تا اطلاعات باارزشی درباره عادات و سلایق مشتریانش جمعآوری نماید، که این دادهها میتوانند در توسعه محصولات و خدمات جدید به کار روند.
استارباکس
استارباکس از گیمیفیکیشن به شیوهای موثر برای افزایش تعامل مشتریان و تقویت وفاداری به برند استفاده کرده است. یکی از مثالهای بارز استفاده از گیمیفیکیشن توسط استارباکس، برنامه Starbucks Rewards است.
در این برنامه، مشتریان با خرید محصولات استارباکس امتیاز کسب میکنند که میتوانند آنها را برای دریافت نوشیدنیهای رایگان یا دیگر پاداشها مصرف کنند. این سیستم پاداشدهی سبب میشود که مشتریان برای به دست آوردن امتیازات افزونتر و کسب جوایز دلپذیر، خریدهای مکررتری را انجام دهند.
علاوه بر این، استارباکس از چالشها و مسابقاتی استفاده میکند که مشتریان را تشویق به انجام رفتارهای خاص میکند، مانند استفاده از نرمافزار موبایل برای سفارش یا خرید در زمانهای خاص. این اقدامات نه تنها یک تجربه لذتبخش برای مشتریان به ارمغان میآورد، بلکه به شرکت استارباکس این امکان را میدهد که اطلاعات باارزشی پیرامون الگوهای خرید مشتریان خود را گردآوری نماید، که این دادهها قابل استفاده برای پرورش رویکردهای بازاریابی و فروش در آینده هستند.
نایک
یکی از نمونههای برجسته به کارگیری gamification توسط نایک، برنامه Nike Run Club میباشد که عناصر بازیهای ویدئویی را با فعالیتهای ورزشی ادغام میکند. این برنامه با فراهم آوردن چالشها، جوایز و امتیازات برای کاربران، آنها را به انجام دویدن و مسابقه با سایرین ترغیب مینماید، که این امر به نوبه خود، میزان مشارکت کاربران و بازگشت مکرر آنها به اپلیکیشن را تقویت میکند.
البته، نایک از طریق برنامه Nike Fuel، کاربران را به مشارکت در فعالیتهای بدنی و رقابت با هم تشویق میکند. این برنامه به کاربران اجازه میدهد که با بهرهگیری از اطلاعات ورزشی خود، در مسابقات وارد شوند و با دوستانشان و سایر ورزشکاران رقابت کنند. این استراتژی نه تنها به رشد فروش و ارتقاء وجهه نام تجاری کمک میکند، بلکه موجب میشود مشتریان پیوند عمیقتری با نام تجاری احساس کنند و یک تصور مثبت نسبت به نام تجاری در ذهنشان شکل گیرد.
کوکاکولا
کوکاکولا از گیمیفیکیشن به شیوههای مختلفی برای افزایش تعامل با مشتریان و تقویت حضور برند خود استفاده کرده است. بر ای مثال، کوکاکولا ممکن است از طریق برنامههای وفاداری، کدهای تبلیغاتی را در زیر درپوشهای بطریهای نوشیدنی قرار دهد که مشتریان با جمعآوری آنها و وارد کردن در وبسایت یا اپلیکیشن کوکاکولا، امتیاز کسب کنند و بتوانند این امتیازات را برای دریافت جوایز مختلف مصرف کنند.
علاوه بر این، کوکاکولا ممکن است از ویدیوهای تبلیغاتی با المانهای بازی برای جذب توجه و ایجاد حس هیجان و سرگرمی در مشتریان استفاده کند. این فیلمها ممکن است دارای روایتهای دلنشین، کاراکترهای انیمیشنی و طرحهای مشابه بازیها باشند که تماشاگران را به مشارکت با نام تجاری و انجام فعالیتهای بازاریابی ترغیب مینمایند.
جمع بندی
گیمیفیکیشن، که به کاربردن عناصر بازی در زمینههای غیربازی مانند کسب و کار، آموزش و سلامتی اشاره دارد، در آینده نقش بسیار مهمی خواهد داشت. پیشبینی میشود که gamification به عنوان یک ابزار برای پرورش مشارکت، پیشبرد فرآیند آموزش و تقویت کارایی، به شکل وسیعتری به کار گرفته شود.
این تحول ممکن است به کارگیری گیمیفیکیشن در فرآیندهای استخدامی برای جلب و سنجش تواناییهای کارکنان را در بر بگیرد، یا در عرصه بازاریابی الکترونیکی به منظور پرورش ارتباط با مشتریان و تبلیغ برای کالاها و خدمات.
مشاوره رایگان
این محتوا را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه