همه ی خدمات هم سایت را با تخفیف دریافت کنید
همه ی خدمات هم سایت را با تخفیف دریافت کنید
رابط کاربری و یا UI چیست و چگونه از آن در طراحی سایت استفاده کنیم
رابط کاربری (UI) به طراحی کلی تعامل انسان و کامپیوتر و ظاهر و رابط کاربردی نرم افزار اشاره دارد، یک طراحی خوب نه تنها به هدف شخصی سازی کردن نرم افزار اشاره دارد، بلکه عملکرد نرم افزار را راحت تر و ساده و حتی رایگان می کند، به طور کامل موقعیت و ویژگی های نرم افزار را منعکس می کند.
رابط کاربری که به آن UI، همچنین به عنوان User interface شناخته می شود، شیوه ای برای تعامل و تبادل اطلاعات بین سیستم و کاربر است که یک رابط بین فرد و کاربر هست که به افزایش نرخ تبدیل یا CRO کمک می کند.
UI نرم افزاری است که برای تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر بین کاربر و سخت افزار طراحی شده است، هدف این است که کاربر را قادر سازد تا به راحتی و کارآمد عمل کند، تا به تعامل دو طرفه بین نرم افزار و کاربر که انتظار می رود ایجاد شود، تعریف رابط کاربری بسیار گسترده است از جمله تعامل میان انسان و کامپیوتر یک ارتباط کاربری میباشد.
رابط کاربری و یا UI چیست
رابط کاربری به اختصار UI که به عنوان ارتباط کاربری نیز شناخته می شود، راه حل ساده برای تعامل و تبادل اطلاعات بین نرم افزار و کاربران است، هدف آن ایجاد ارتباط بین کاربر و نرم افزار و افزایش نرخ تبدیل CRO است، نرم افزار که برای ارتباط تعاملی بین یکدیگر طراحی شده است به طوری که کاربر بتواند به راحتی و به طور موثر نرم افزار را برای دستیابی به تعامل دو طرفه و تکمیل کار را طراحی کند.
تعریف ارتباط کاربری گسترده، از جمله علاوه بر تعامل انسان و رایانه و رابط کاربر گرافیکی، رابط های کاربری در همه زمینه ها وجود دارد که در تبادل اطلاعات بین انسان و کامپیوتر درگیر هستند.
تعامل بین کاربر و سیستم به طور کلی از زبان طبیعی محدود مشکل گرا یا گرافیکی استفاده می شود، در حال حاضر برخی از سیستم ها شروع به استفاده از فناوری چند رسانه ای برای توسعه نسل جدیدی از رابط کاربری هستند.
مزایای طراحی رابط کاربری UI چیست؟
هنگامی که طراحی کاربری به طور مؤثری تنظیم شود فروش های تکراری را افزایش می دهد، یک رابط با چیدمان عالی و مسیریابی آسان مشتریان وفاداری را که می خواهند با شما به تجربه دیجیتالی همراه شوند، جذب می کند.
نرخ پرش پایین و وفاداری به برند را تجربه خواهید کرد، یک مثال خوب فیسبوک است که تعاملات رابط کاربری عالی و ارتقاء ویژگی ها را برای دستیابی به افزایش ۵ درصدی کاربران فعال روزانه که هر روز وارد می شوند، پرورش داده است.
- به بهینه سازی شما در موتورهای جستجو کمک زیادی خواهد کرد
- مشتریان جدیدی را برای پلتفرم خود جذب می کند
- بهترین تجربه برای همه دستگاه ها ایجاد می کند
- نرخ تبدیل CRO پلتفرم شما را افزایش می دهد
- کاربران را برای مدت طولانی حفظ خواهید کرد
- مشتریان رقبای خود را بدست خواهید آورد
- باعث بهبود سرعت وب سایت میشود
- برندسازی را به شدت تقویت می کند
- رضایت مشتریان را بهبود می بخشد
- صرفه جویی در زمان و سرمایه
- بهره وری را افزایش می دهید
- هزینه ها را کاهش می دهد
بخش ویرایشگر ویژگی
طراحی نرم افزار را می توان به دو بخش طراحی کدنویسی و طراحی UI تقسیم کرد، همه با طراحی کدنویسی آشنا هستند، اما طراحی UI هنوز کلمه ای بسیار ناشناخته میباشد حتی برخی از افرادی که در طراحی وب سایت و چند رسانه ای تخصص دارند، معنای UI را به طور کامل درک نمی کنند. که مخفف انگلیسی User and interface معنی اصلی رابط کاربری است به معنای واقعی دو جزء کاربر و رابط تشکیل شده، اما در واقع شامل رابطه تعاملی بین کاربر و نرم افزار هست.
در توسعه نرم افزار کار طراحی رابط کاربری جدی گرفته نشده است، افرادی که طراحی UI را انجام می دهند به معنای )هنرمندان( نیز نامیده می شوند. در واقع این افراد نرم افزاری درست مانند طراحی صنعتی در محصولات صنعتی است و نقطه خرید مهم محصولات را تشکیل می دهند.
یک رابط دوستانه و زیبا و لذت بخش و راحت را برای مردم به ارمغان می آورد، فاصله بین افراد و رایانه ها را کوتاه می کند و نقاط فروش را برای بازرگانان را فراهم می سازد. طراحی رابط یک نقاشی هنری ساده نیست، نیاز به مکان یابی کاربر و استفاده از محیط و استفاده از روش و طراحی برای کاربران نهایی را دارد، این یک طراحی هنری کاملا علمی است.
آزمایش موفق بودین یک UI فقط نظر رهبر تیم توسعه پروژه خاص اکتفا نمی کند بلکه نتیجه رای گیری اعضای کل پروژه است و احساسات و رفتار های کاربران، بنابراین طراحی کاربری باید به طور نزدیک با تحقیقات در مورد کاربر، که فرآیند طراحی مداوم و جلوه های بصری رضایت بخشی که برای کاربران ایجاد می شود نهایی می شود.
در فرآیند تعامل انسان و ماشین (Human Machine Interaction) یک لایه وجود دارد که به آن رابط می گوییم، از دیدگاه روانشناسی رابط را می توان به سطوح حسی (بصری، لامسه، شنیداری و …) و احساسی تقسیم کرد، طراحی رابط کاربری بخش مهمی از محصولات صفحه نمایش هست، طراحی رابط یک پروژه پیچیده شامل رشته های مختلف از جمله (روانشناسی شناختی، طراحی، زبان شناسی و …) همه در اینجا نقش مهمی دارند. سه اصل طراحی UI عبارتند از: قرار دادن رابط تحت کنترل کاربر، کاهش بار حافظه کاربر، حفظ ثبات در رابط.
بخشهای نرمافزاری و سختافزاری در سیستم کامپیوتری که تبادل اطلاعات بین کاربر و رایانه را فراهم میکند، بخش نرم افزاری شامل (نرم افزارهای پردازشی مانند بخش تبادل اطلاعات بین کاربران و رایانه ها، دستورات عملیاتی و …) هستند و و قسمت سخت افزاری شامل دستگاه های ورودی و خروجی می باشد.
در حال حاضر معمولاً از رابط گرافیکی استفاده می شود که از یک سیستم چند پنجره ای، برای نمایش مستقیم تصاویر استفاده می کند و کار با آن راحت تر تعامل برقرار می کند.
ارتباط کاربری
مفهوم رابط کاربری سیستم عامل آیفون مبتنی بر توانایی استفاده از عملکرد مستقیم چند لمسی است. روش های کنترل شامل اسلایدها و دکمه ها هستند. تعامل با نرم افزار شامل اسکرول، کلیک کردن، خواندن مطب و مشاهده ویدئو باشند.
بخش ویرایشگر پست
طراحی UI از نظر محتوایی کار به سه قسمت تقسیم می شود، عمدتاً توسط سه عامل تحقیقات UI تعیین می شود که عبارتند از ابزارهای تحقیقات، تحقیقلت در مورد رابطه بین افراد و نرم افزار و تحقیق در مورد کاربران.
طراح رابط گرافیکی
در حال حاضر، اکثر طراحان UI در چین در این صنعت مشغول هستند، برخی از مردم به آن هنرمند می گویند، اما در واقع هنرمند به معنای خالص این افراد نیستند، بلکه در واقع طراح گرافیکی ییک محصول نرم افزاری هستند.
اکثر این طراحان فارغ التحصیل دانشکده های هنر هستند و اکثر آنها دارای سوابق تحصیلی طراحی هنری مانند طراحی شکل صنعتی، طراحی دکوراسیون، طراحی چند رسانه ای اطلاعات و غیره هستند. مطالعه رابطه بین انسان و رابط — طراح تعامل، طراح تعامل
قبل از تولید رابط های گرافیکی، مدت هاست که از طراحان رابط کاربری به عنوان طراحان تعامل یاد می شود، مراحل ایجاد طراح تعامل شامل طراحی فرآیند عملیات نرم افزار، ساختار درختی، ساختار نرم افزار و مشخصات عملیات (spec) و غیره است. کاری که یک محصول نرم افزاری قبل از کدنویسی باید انجام دهد طراحی تعامل و ایجاد مدل های تعامل و مشخصات تعاملی هستند.
طراحان عموماً دارای پیشینه مهندس نرم افزار هستند.
کنترل کیفیت
هر محصولی برای اطمینان از کیفیت نیاز به تست دارد، کدگذاری نرم افزار باید تست شود و طراحی رابط کاربری طبیعی نیز باید تست شود، این آزمون ربطی به کدنویسی ندارد، عمدتاً منطقی بودن طراحی تعامل و زیبایی شناسی طراحی گرافیکی را آزمایش می کند. روش تست به طور کلی از گروه های متمرکز برای اندازه گیری طراحی UI در قالب پرسشنامه های کاربر استفاده می کند، این موقعیت بسیار مهم است.
بدون این موقعیت، کیفیت طراحی UI تنها با تجربه طراح یا زیبایی شناسی قابل قضاوت است، که خطرات جدی را برای سازمان به همراه خواهد داشت.
انوع مده های اصلی طراحی رابط کاربری
سه نوع محبوب عبارتند از: گرافیکی (GUI)، صوتی (VUI)، و منوی هدایت شده.
گرافیکی (GUI): در یک رابط کاربری گرافیکی، کاربر با دستکاری اشیاء بصری روی صفحه دیجیتال با استفاده از یک دستگاه یا لمس صفحه آن، با اطلاعات تعامل دارد.
رابط کاربری (UI) حامل تعامل بین کاربر و نرم افزار است و همچنین بخشی جدایی ناپذیر از تجربه کاربری (UX) است و از دو بخش اصلی تشکیل شده است: طراحی بصری (یعنی انتقال ظاهر و احساس یک محصول) و طراحی تعامل (یعنی عملکرد و سازماندهی منطقی عناصر) هدف از طراحی ایجاد یک UI است که کاربران را قادر می سازد تا به راحتی با یک محصول تعامل داشته باشند.
تجربه بصری کاربر، یک رابط کاربری خوب باید برای استفاده قدرتمند و قابل اعتماد باشد. طراحی UIباید تلاشی را که کاربران برای تعامل با محصول صرف میکنند به حداقل برساند و دستیابی به اهداف را برای کاربران آسانتر کند.
رابط APP را که بیشتر با آن آشنا هستیم به عنوان مثال در نظر بگیرید، به طور کلی طراحی UI نرم افزار تلفن همراه عمدتاً از صفحه راه اندازی، صفحه راهنما، صفحه اصلی و رابط نوار منو، رابط کاربری ورود و تنظیمات شخصی شده و صفحه فهرست تشکیل شده است. اگر به تقسیم بندی ادامه دهید، شامل: نوار منو، نوار ابزار، جعبه ابزار، نوار وضعیت، نوار اسکرول و منوی میانبر و راست کلیک می شود.
پس از درک مفاهیم اولیه طراحی UI، ممکن است به عمق بیشتری نیز بپردازیم، در عصر توسعه سریع اینترنت امروزی، UI یک صنعت منفور نیست، برعکس، با توسعه و بلوغ طراحی UI، انواع طراحی UI امروزی مانند شاخه های بامبو پس از باران ظهور کرده اند و انواع و اقسام آنها وجود دارد. سه نوع محبوب عبارتند از: رابط گرافیکی (GUI)، صوتی (VUI)، و منوی هدایت شده.
رابط کاربری گرافیکی (GUI)
در یک رابط کاربری گرافیکی، کاربر با دستکاری اشیاء بصری روی صفحه دیجیتال با استفاده از یک دستگاه یا با لمس، با اطلاعات تعامل دارد، عناصر گرافیکی خوب باید از قابلیت یادگیری و جستجوی خوب پشتیبانی کنند، دوم اطمینان از سازگاری عناصر در رابط گرافیکی مهم است، به طور کلی طراحی UI باید سازگار باشد و در نتیجه حس کنترل و قابلیت اطمینان را ایجاد کند.
رابط منو محور
این نوع بسیار متداول است، بخشی از رابط گرافیکی کاربر است، و معمولاً به رابطی اطلاق می شود که یک سری دستورات را در قالب یک منو یا لیست، از طریق کشیدن یا بالا کشیدن در اختیار کاربر قرار می دهد مانند حالت (کشویی و تمام صفحه یا پاپ آپ).
رابط کاربری صوتی (VUI)
به آرامی در معرض دید عموم قرار می گیرد، افزایش تعداد دستیارهای صوتی فروخته شده در سراسر جهان نشان می دهد که این دستگاه ها ارزشمند هستند، اما رابط های کاربری صوتی به رویکردی متفاوت از رابط های کاربر صوتی برای طراحی نیاز دارند، در رابط کاربری صوتی طراحان باید یک UI مکالمه راحتی را ایجاد کنند، در این مورد کلمات و دستور زبان بسیار مهم هستند، برای ایجاد تعامل کاربری بیشتر طراحان باید روانشناسی را بیاموزند و دائماً از نمونه های اولیه صوتی برای تأیید تصمیمات طراحی خود استفاده کنند.
رویکردهای طراحی تجربه کاربر
درک نیازهای کاربران برای ایجاد الزامات واضح، ما باید درک کنیم که کاربران هدف چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند تا بتوانیم محصولاتی طراحی کنیم که بتواند نیازهای این کاربران را برآورده کند. ابتدا کاربران واقعی را پیدا کنید و سپس نیازهای آنها را پیدا کنید، کاربران و نیازهای آنها اساس تمام کارهای طراحی و توسعه هستند. در رویکرد (کاربر محور)، این محتوا اساسی است. به طور خلاصه، در این مرحله باید بدانیم: اول کاربر چه می خواهد، و دوم چه کاری می خواهیم انجام دهیم؟
چند راه حل طراحی که نیازها را برآورده می کند طراحی کنید، این بخش اصلی طراحی تجربه کاربر است، یعنی ارائه ایده هایی که نیازهای کاربر را برآورده می کند.
می توان آن را به دو زیر مجموعه فعالیت تقسیم کرد (طراحی مفهومی و طراحی فیزیکی) به اصطلاح طراحی مفهومی، توصیف این است که محصول باید چه کاری انجام دهد و چگونه کار می کند و چگونه به نظر می رسد، به گونه ای که کاربران بتوانند درک کنند در حالی که طراحی فیزیکی جزئیات محصول، از جمله رنگ ها و صداها و تصاویر را در نظر می گیرند.
در طراحی آیکون از منو استفاده شود هر یک از این ایده های طراحی نیاز به طرح های اولیه برای ارزیابی دارند، در این مرحله سعی کنید که آن را انجام دهید.
نمونه اولیه طرح پیشنهادی بهترین راه برای ارزیابی طرح این است که به کاربران اجازه دهید از محصول استفاده کنند، با محصول تعامل داشته باشند و به آنها اجازه دهید آن را احساس کنند. این امر مستلزم آن است که طرح را به یک نسخه تعاملی یا یک نمونه اولیه از محصول تبدیل کنیم.
تست و ارزیابی کاربر شاید شما و همکارانتان بتوانید وب سایتی را که ایجاد کرده اید آزادانه مرور کرده و از آن استفاده کنید، یا اینکه بتوانید یک کار را از طریق یک محصول یا نرم افزار با موفقیت انجام دهید.
اما محصولاتی که برای توسعه دهندگان و طراحان مناسب هستند لزوما برای اکثریت ناآشنا و برای کاربران عادی مناسب نیستند، ما باید به کاربران اجازه دهیم خودشان آن را بررسی کنند، به طور مشابه برای خلاصه کردن این مرحله در یک جمله ساده اینطور باید گفت: ببینید آیا این طراحی کار می کند یا خیر؟
این رویکردها با هم مرتبط هستند و در هم تنیبه هم وابسته شده و نیاز به تکرار دارند، این ویژگی به هم پیوسته «تکرار» نامیده می شود و یکی از ویژگی های کلیدی فرآیند طراحی UX است.
روش و یا نحوه طراحی رابط کاربری
طرح های سازمانی: به نحوه طبقهبندی محتوای خود و روشهای مختلفی که بین هر قطعه ایجاد رابطه میکنید مربوط میشود، بیشتر مطالب را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد.
ساختارهای سازمانی: نحوه تعریف روابط بین قطعات محتوا است، ساختارهای موفق به کاربران این امکان را می دهند که پیش بینی کنند کجا اطلاعات سایت را پیدا می کنند.
سازگاری و مچ بودن: هنگام طراحی رابط خود، سعی کنید در انتخاب عناصر رابط، سازگار و قابل پیش بینی باشید.
وایر فریم: Wireframe یک تصویر دو بعدی از رابط صفحه است که به طور خاص بر تخصیص فضا و اولویت بندی محتوا، عملکردهای موجود و رفتارهای مورد نظر تمرکز دارد، به این دلایل وایرفریمها معمولاً شامل هیچگونه استایل، رنگ یا گرافیک نمیشوند.
ویژگی های رویکردهای طراحی تجربه کاربری
کاربر محور بودن به معنای اجازه دادن به کاربران برای مشارکت در فرآیند توسعه کل پروژه است، این یک دیدگاه مهم در طراحی تجربه کاربری است، زیرا تنها کاربر نهایی را میتوان موفقیت محصول در نظر داشت، محصولات فقط در شرایطی می توانند فروش خوبی داشته باشند که کاربران راضی باشند و در نتیجه مزایایی را برای شرکت به ارمغان بیاورند.
شاید نتوانیم تضمین کنیم که کاربران در همه جنبههای توسعه مشارکت خواهند داشت، اما استفاده از )کاربر محوری( به عنوان کلید واژه ما را تشویق میکند تا روی این موضوعات تمرکز کنیم و تلاش کنیم تا فرصتهایی برای مشارکت کاربران در آزمایش و ارزیابی و بازخورد فراهم کنیم.
استانداردهای قابل استفاده واضح و خاص را ایجاد کنید، در ابتدای پروژه باید اهداف کاربردپذیری و اهداف تجربه کاربری پروژه مشخص و به وضوح بیان شود و همه توسعه دهندگان نیز باید در مورد این موارد اتفاق نظر داشته باشند. این استانداردها برنامه ای است که در پیگیری کار باید رعایت شود و هیچ کس نباید اعتراضی داشته باشد، این استانداردها انتخاب راه حل های مختلف طراحی را ساده میکند و میتوان آنها را در هر زمان در طول فرآیند توسعه محصول با استانداردها بررسی کرد.
تکرار مکرر به معنای تکرار مراحل خاصی از فرآیند طراحی است، با این کار می توان از بازخورد برای بهبود طراحی استفاده کرد تکرار طراحی تست هست، آزمون جامع تر و کامل تر خواهد بود و در نهایت می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.
اهداف قابل استفاده
به اصطلاح قابلیت استفاده به این اشاره دارد که آیا محصول به راحتی قابل یادگیری است، آیا استفاده از آن موثر است و آیا تطبیق پذیری خوبی دارد و غیره، این شامل بهینه سازی نحوه تعامل کاربران با محصولات است به طوری که افراد می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند و وظایف خود را تکمیل کنند و به طور موثرتری یاد بگیرند.
امکان پذیری
امکان سنجی رایج ترین و اساسی ترین هدف است که به این موضوع اشاره دارد که آیا محصول ما کار می کند یا خیر. یعنی اینکه آیا کاربر می تواند از محصول استفاده کند یا خیر برآوردن نیازها و میزان برآورده شدن نیازها، اگر محصول یا خدماتی کار نمی کند، چه کسی از آن استفاده خواهد کرد.
اثر بخشی
اثربخشی به این اشاره دارد که آیا روشی که محصول از کاربر پشتیبانی میکند در هنگام انجام کار توسط کاربر مؤثر است یا خیر، در نتیجه از عملیات دست و پا گیر جلوگیری میکند.
ایمنی
ایمنی امنیت به محافظت از کاربران در برابر موقعیت های اشتباه مربوط می شود چه یک تازه کار یا یک کهنه کار، همه آنها پتانسیل اشتباه کردن را دارند، محصولات باید بتوانند از ضررهای ناشی از فعالیتهای تصادفی یا عملکرد نادرست کاربران جلوگیری کنند.
حتما می دانید که همه نگران عواقب اشتباهات خواهند بود و این نگرانی در عملیات بعدی کاربر تاثیر زیادی خواهد داشت، به عنوان مثال خطر فشار دادن کلید یا دکمه اشتباه توسط کاربران را کاهش دهید تا از اشتباهات جدی کاربران جلوگیری شود (مثلاً دستورات خروج یا حذف را با دستورات “ذخیره” ترتیب ندهید) امکان ماندگاری را برای کاربران فراهم کنید.
روشهای پس از اشتباه، این به کاربران اعتماد به نفس و شهامت بیشتری برای امتحان اقدامات جدید میدهد، از مکانیسمهای امنیتی اضافی از جمله گزینههای لغو و گفتگوهای تأیید استفاده میکند.
تطبیق پذیری
تطبیق پذیری به این اشاره دارد که آیا محصول رابط عملکردی صحیحی را ارائه می دهد تا کاربران بتوانند آنچه را که باید انجام دهند یا می خواهند انجام دهند، به عنوان مثال یک نرم افزار نقاشی که فقط می تواند از ماوس استفاده کند اما از تبلت دست خط تاچ صفحه پشتیبانی نمی کند و فقط می تواند چند ضلعی بکشد، پس تطبیق پذیری آن بسیار ضعیف است و افراد زیادی از این نوع نرم افزارها استفاده نخواهند کرد.
سهولت یادگیری
به یادگیری پذیر بودن و استفاده از یک محصول اشاره دارد، با هر محصولی که کاربران انتظار دارند و بتوانند بلافاصله و با کمی تلاش شروع کنند.
ما باید بدانیم که، اول اینکه از زمان شروع استفاده از محصول تا توانایی انجام کارهای عادی چقدر طول می کشدو آیا دشوار خواهد بود. دوم، پس از یادگیری چه مدت طول می کشد تا وظایف پیچیده تر انجام شود؟ آیا دشوار خواهد بود؟
به یاد ماندنی خاطرهانگیز بودن به این اشاره دارد که آیا کاربران میتوانند به سرعت نحوه استفاده از یک محصول را پس از یادگیری آن به خاطر بیاورند.
محصولات تعاملی که بعدا فقط از آنها استفاده می کنید اهمیت بیشتری دارند، کاربران نباید هر بار نحوه انجام یک کار را دوباره بیاموزند، حداقل می توانند استفاده از آن را با چند دستور ساده به یاد بیاورند اگر اقدامات یک محصول نامفهوم و غیرمنطقی یا غیرقابل فهمیدن باشد، به خاطر سپردن نحوه استفاده از آن دشوار است و کاربران اغلب احساس می کنند که به کمک نیاز دارند.
راههای زیادی برای بهبود حافظه وجود دارد، مانند استفاده از برخی نمادها، نامها یا گزینههای معنادار در مراحل مختلف انجام کارها برای کمک به کاربران برای یادآوری ترتیب اقدامات، یا هنگام سازماندهی گزینه ها و نمادها، گروه بندی آنها (مانند قرار دادن همه ابزارهای ترسیم در یک قسمت از رابط) همچنین به کاربران این امکان را می دهد که بدانند در چه مرحله ای، این ابزارها را کجا جستجو کنند.
اهداف UX تجربه کاربری
طراحی تجربه کاربری دیگر فقط به چگونگی بهبود راندمان کاری مربوط نمی شود. مردم همچنین بیشتر و بیشتر نگران این هستند که آیا محصول دارای ویژگی های دیگری است، مانند:
- می تواند خلاقیت را تحریک کند
- ایجاد حال خوب در کاربرن
- احساس موفقیت می دهد
- رضایت عاطفی بدهد
- جالب و جذاب بودن
- رضایت بخش بودن
- مد روز بودن
- پر از زیبایی
- الهام بخش
اهداف تجربه کاربری با قابلیت استفاده یکسان نیستند، هدف از قابلیت استفاده کاملاً ظاهری است، در حالی که هدف تجربه کاربر به احساسات و احساسات خود کاربر مربوط می شود، تجربه کاربر به معنای قضاوت در مورد مفید یا موثر بودن یک محصول نیست، تعریف اهداف تجربه کاربر چندان واضح نیست، زیرا کاربران مختلف احساسات متفاوتی دارند و هیچ راهی برای تعیین کمیت آن وجود ندارد.
همانطور که به عنوان طراحان رابط کاربری طراحی های مختلف رابط را انجام می دهیم، ممکن است برنامه های کاربردی مختلفی برای طیف وسیعی از افراد ایجاد کنیم. در حالی که تجربه طراحی داریم، از تعصبات خود مصون نیستیم بنابراین مهم است که خود را به جای هر کاربر احتمالی قرار دهیم. پایبندی به طرحها و شیوههای آشنا تا حد زیادی تضمین میکند که محصولاتی که طراحی میکنیم میتوانند به طور مؤثر توسط کاربرانی با تجربیات و سنین و دانش فنی مختلف استفاده شوند.
توجه به این نکته مهم است که همه اهداف کاربری و UX برای هر محصول اعمال نمی شود و برخی حتی متقابلاً منحصر به فرد هستند، به عنوان مثال ما نیازی به طراحی سیستم مدیریتی نداریم که هم جالب و هم امن باشد.
اصول طراحی تجربه کاربری
در هر زمان به کاربران اجازه دهید از وضعیت سیستم مطلع شوند، بازخورد مناسب باید در زمان مناسب ارائه شود تا کاربران بتوانند از وضعیت عملکرد سیستم مطلع شوند. بازخورد عبارت است از برگرداندن اطلاعات مربوط به کار، از جمله اینکه کاربر چه اقدامی انجام داده است، سیستم در حال آپلود فایل برای کاربر و غیره است تا کاربر بتواند به طور پیوسته به عملیات خود ادامه دهد.
سیستم باید با دنیای واقعی مطابقت داشته باشد، از زبان کاربران خود استفاده کنید یعنی از کلمات و اصطلاحات و مفاهیمی که با آنها آشنا هستند استفاده کنید، نه اصطلاحات فنی محرمانه و نامفهوم اصطلاحتاً زبان گویا باشد.
به کاربران کنترل و استقلال بدهید، مردم همیشه از چیزهایی که نمی توانند کنترلشان کنند کمی دور هستند چه یک وب سایت باشد و چه هر محصول دیگری، کاربران همیشه قهرمان هستند و سیستم را کنترل می کنند بنابراین باید در این زمان راهی برای جبران این نقص ها پیدا کرد، به عنوان مثال زمانی که در طول عملیات کاری آنها، اتفاق غیرعادی رخ میدهد باید (خروجیهای اضطراری) با علامتگذاری خوبی ارائه کنید.
به این معنا که به کاربران این حق را بدهید که بهجای تماشای ادامهی پیشرفت خطا، در زمانی که سیستم مرتکب خطا یا عملکرد نادرست میشود بهطور مستقل فرآیند خاصی را قطع کنند.
یکپارچگی را فراهم کنید، سازگاری به استفاده از عملیات مشابه هنگام طراحی یک رابط و استفاده از عناصر مشابه برای کارهای مشابه اشاره دارد.
به کاربران در شناسایی تشخیص و رفع خطاها کمک کنید، هنگامی که خطایی رخ می دهد مشکل را به زبان ساده توصیف کنید و بتوانید راه حلی را پیشنهاد دهید.
جلوگیری از اشتباهات بهتر از کمک به کاربران برای رفع اشکالات و جلوگیری از وقوع آنها در وهله اول است، به عنوان مثال توابع غیر قابل دسترس هستند و غیره.
به جای حافظه شناسایی را ارائه دهید، اشیاء، اقدامات و گزینه ها را به وضوح قابل مشاهده و شناسایی کنید به عنوان مثال از گرافیک یا متن مختصر و واضح برای یادآوری عملیات، هدف و نتایج احتمالی یک عملیات به کاربران استفاده کنید.
بر انعطاف پذیری و اثربخشی استفاده را راحت تر کنید، برخی از کلیدهای میانبر که برای کاربران جدید قابل مشاهده نیستند را می توان ارائه کرد تا مزاحم کاربران جدید نشود بلکه کاربران با تجربه را برای انجام سریع وظایف را ساده کنند.
از اطلاعات نامربوط یا به ندرت استفاده کنید و یا کلاً خودداری کنید، هر عنصر غیر ضروری ممکن را یکی یکی حذف کنید، اگر سیستم بدون آن به خوبی کار می کند آن را حتی میتوانید حذف کنید.
راهنما و مستندات ارائه دهید، به منظور کمک به کاربران در یادگیری استفاده از محصول یا حل مشکلات عملی باید اطلاعات کمکی ارائه شود که به راحتی یادگیری آن آسان باشد، در صورت لزوم می توان موارد آموزشی تعاملی نیز ارائه کرد.
مشاوره رایگان
این محتوا را به اشتراک بگذارید
عضویت در خبرنامه